Początek strony
Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu lewego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
Menu wysuwane
Animacja 15
Animacja 6
Animacja 10
Animacja 11
Animacja 13
Animacja 14
Treść główna

Wydanie dowodu osobistego

Artykuł

 

 

Wymagane wnioski

    Wniosek o wydanie dowodu osobistego jest przygotowywany na stanowisku obsługowym w Urzędzie (pokój nr 7A), na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, wypełnionym przez organ gminy na podstawie danych podanych przez Ciebie i danych pobranych z rejestru PESEL. Wniosek musi być podpisany za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego.

Wniosek o dowód osobisty składa:

  •    osoba, która ukończyła 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
  • osoba, która nie ukończyła 18 lat - jeśli do dnia 18-tych urodzin pozostało mniej niż 30 dni (składa wniosek bez udziału rodzica),
  • osoba, która musi wymienić dowód osobisty z powodu zmiany danych osobowych lub upływu terminu ważności,
  • rodzic, opiekun albo kurator - mogą oni złożyć wniosek o dowód w imieniu osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, dzieci do 13 roku życia) lub osoby, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, dzieci w wieku od 13 roku życia),
  • osoba, która utraciła dowód osobisty lub uległ on zniszczeniu,
  • osoba, która mimo ważności swojego dowodu osobistego chce mieć dowód osobisty z warstwą elektroniczną i odciskami palców.


Pamiętaj, że osoby, które ukończyły 5. rok życia, muszą być obecne w urzędzie podczas składania wniosku o dowód dla nich.

Podczas składania wniosku o dowód osobisty pobiera się odciski palców od osób, które ukończyły 12. rok życia.

Dowód osobisty dla osób, które ukończyły 12. rok życia wydaje się na 10 lat, dla dzieci poniżej12. roku życia - na 5 lat.

Do wniosku załącz następujące dokumenty:

  • aktualne kolorowe zdjęcie, wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy, o wymiarach 35 x 45 mm, w pozycji na wprost,
    Tu możesz sprawdzić, jak powinno wyglądać zdjęcie do dowodu
  • dotychczasowy dowód osobisty, a w przypadku jego braku ważny paszport (dotyczy osób, które go posiadają),
  • dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość - w przypadku osób, które otrzymały polskie obywatelstwo.

Złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego i unieważnienie poprzedniego dowodu z powodu uzasadnionego podejrzenia kradzieży tożsamości następuje tylko, gdy wnioskodawca zgłosi ten fakt na właściwym formularzu i uprawdopodobni zgłoszenie.

Miejsce złożenia dokumentów:

Wniosek na dowód możesz złożyć w dowolnym urzędzie gminy.

Pamiętaj, że dowód osobisty musisz odebrać tam, gdzie był złożony wniosek.

Wniosek na dowód osobisty dla dziecka poniżej 12. roku życia możesz złożyć również przez Internet, ale musisz mieć profil zaufany na platformie ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny.

Opłaty:

Dowód osobisty jest bezpłatny.

Termin i sposób załatwienia:

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:

  • co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego,
  • niezwłocznie w przypadku:
    - zmiany Twoich danych zawartych w dowodzie osobistym (na przykład zmiany nazwiska),
    - utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego,
    - jeśli doszło do takiej zmiany Twojego wyglądu, która utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie Cię (np. operacja plastyczna twarzy).

Jeżeli zmiana Twojego adresu zameldowania nastąpiła po 1 marca 2015 r. nie ma podstaw do wymiany dowodu osobistego.

Na dowód czekasz maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku.

Odbiór dowodu osobistego:

Tu sprawdzisz, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru: https//obywatel.gov.pl

Dowód musisz odebrać osobiście.

Zabierz dowód osobisty, jeśli go nie miałeś lub utraciłeś - aktualny paszport (jeśli go posiadasz) lub dokument potwierdzający legalność pobytu - jeśli jesteś osobą, która nabyła obywatelstwo polskie (dokument ten trzeba zwrócić przy odbiorze dowodu osobistego). Dotychczasowy dowód osobisty zostanie unieważniony w chwili odbioru nowego dokumentu. Dowód dziecka poniżej 13. roku życia oraz osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej odbiera rodzic, opiekun lub kurator przedkładając swój dowód osobisty, dotychczasowy dowód osobisty dziecka lub podopiecznego bądź jego aktualny paszport (jeśli go posiada).

Warstwa elektroniczna

Warstwa elektroniczna zawiera wszystkie dane, które znajdują się w warstwie graficznej i dodatkowo odciski palców i certyfikaty: (1.) potwierdzenia obecności, (2.) identyfikacji i uwierzytelnienie oraz (3.) podpisu osobistego, które w przyszłości służyć będą w usługach e-administracji. Certyfikat (1) aktywny jest w każdym dowodzie, certyfikat (2) - dotyczy tylko osób o pełnej i ograniczonej zdolności do czynności prawnej i uaktywniony jest po nadaniu indywidualnego numeru PIN,  certyfikat (3) - aktywny będzie jeśli wyrazisz na to zgodę i nadany  zostanie indywidualny numer PIN. Numery PIN nadaje posiadacz dowodu osobistego tzn. osoba, której dane są zamieszczone w dowodzie osobistym. Certyfikat podpisu osobistego dla osoby powyżej 13. roku życia zaktywizuje się dopiero po uzyskaniu pełnoletności. Możesz to zrobić przy odbiorze lub w dowolnym czasie w dowolnym urzędzie gminy. Kod PUK, który otrzymasz przy odbiorze dowodu osobistego, posłuży do odblokowania kodów PIN po trzykrotnym błędnym wprowadzeniu.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 roku o dowodach osobistych,
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 października 2021 roku w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu,
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 roku w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego,
  • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego.

Inne informacje:

Wszelkie informacje dotyczące dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (tzw. e-Dowodu) znajdziesz TUTAJ.

Załączniki:
Formularz zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych w formacie.pdf

Administrator: Wojciech Siwczak
Dane kontaktowe
Dane kontaktowe Gmina Stęszew ul. Poznańska 11, 62-060 Stęszew, woj. wielkopolskie
tel.: 61 819 71 20, email: urzadgminy@steszew.pl
NIP: 777-31-41-373, Regon: 631258520,
Konto: 54 9048 0007 0027 3550 2000 0001GBS MOSINA O/STĘSZEW Inspektor Ochrony Danych: Sławomir Kozieł, Zastępca Inspektora Ochrony Danych: Agnieszka Demichowicz, iod@steszew.pl
Godziny pracy Urzędu:

Godziny pracy Urzędu:

poniedziałek:

  • 800 - 1700
    - w pierwszy poniedziałek miesiąca
  • 800 - 1600
    - w pozostałe poniedziałki miesiąca

od wtorku do piątku

  • 700 - 1500
Menu doł
Newsletter:
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.